IMG 0203 2 Copy

Vilken ska vi välja? Hervor Svenonius, med plats sex i dragningen, tog sin man Lennart Wettmark till hjälp, medan övriga vinnare som stod på tur fick vänta utanför galleriet.

Här är vinnarna och vinsterna i medlemslotteriet 2020

Grattis säger vi igen till 18 medlemmar i konstföreningen, som lördagen den 5 december hämtade hem årets konstvinster. Utlämningen genomfördes i Galleri Konst i Karlstad, dit de inbjudna vinnarna slussades in en i taget - de som inte skickat in sin önskelista i förväg.

I år - detta rumphuggna konstår - slog vi på stort och lottade ut konstverk för cirka 85 000 kronor. Det är en del mer än brukligt - den totala vinstsumman ska motsvara ungefär hälften av föregående års medlemsavgifter. Men dels såldes ovanligt många verk vid fjolårets jubileumssalong, med provision till föreningen som vi nu tullade på, dels tyckte vi att våra medlemmar behövde lite extra tröst denna höst. Alla verken är inköpta ur höstsalongen.

Vinnarna är dragna på elektroniskt vis, i närvaro av föreningens två auktoriserade revisorer. Så att merparten bor i Karlstad - av alla värmlänningar och utomläns boende medlemmar - är med andra ord en väl kontrollerad märklig slump!

Birgitta Wictorin-Frykskog, Karlstad, hamnade överst på vinstlistan och fick alltså välja först bland de 18 verken. Hon charmades  - liksom säkert många andra - av Ellinor Henrikssons Hemma hos, tecknad och målad med kol, färgpulver och diverse annat.

Och faktiskt verkade det vid vinstutlämningen som om många hade tur och kunde ta med sig just de verk de spanat ut på förhand! Se hela listan över vinnarna och deras val genom att klicka HÄR.

Här nedanför ser du också hur vinsterna ser ut. Klicka på rutorna för en något större bild plus bildtext. Vill du läsa mer om verken kan du göra det i katalogen HÄR.