Om 2023 års höstsalong

Årets höstsalong i Rackstadmuseet i Arvika pågick i sju veckor. 80 konstnärer medverkade, stipendiaterna inräknade.

96 verk sållades ut av den inbjudna jurykvinnan Anna Persson, Göteborg. Utöver de på detta viset antagna verken visade årets fyra stipendiater prov på sina konstnärskap.

Likaså visades Lena Hautoniemis målning här ovan i fullformat. Den är nämligen årets omslagsbild på utställningskatalogen som du kan läsa genom att klicka här. Redan under vernissagen såldes den för övrigt, till Arvika kommun.

Allt har rymts i Rackstadmuseets Östra galleri, där det hängts av museets intendent Hannes Trygg med assistans av Janove Ekstedt, verksamhetschef på Konstfrämjandet i Karlstad. En fin hängning, kommenterade många vernissagebesökare - som också uppskattade blandningen av uttryck i salongen.

Invigningen förrättades av Sofia Magnusson, ordförande i Region Värmlands kultur- och bildningsnämnd, sedan museichefen Anneli Strömberg och konstföreningens ordförande Lena Bonnevier hälsat välkommen till museet och höstsalongen - föreningens 88:e! Sofia Magnussons invigningstal blev närmare bestämt ett glödande försvarstal för konsten och kulturen, även det mycket hyllat av besökarna.

Missade du salongen eller vill se den igen - trots att den nu plockas ner? I högerspalten finns en länk till en virtuell vandring!

Följ med på vernissagedagen i bilder!

Lena Bonnevier invigningstalar

Lena Bonnevier hälsar välkommen.

Sofia Magnusson invigningstalar.

Gott om folk i Östra galleriet ett par timmar efter museets öppnande

Gott om folk i Östra galleriet ett par timmar efter museets öppnande.

Museichefen Anneli Strömberg hade anledning att se glad ut

”Boningar – ett samtal” heter Carina Fogdes skulpturpar. Och samtal blev det!

Lena Hautoniemi har målat årets omslagsbild, som direkt köptes av Arvika kommun.

”Jag tänker ofta på dina händer” är titeln på Ingrid Gustafssons skulpturer i förgrunden.

Erika Broman medverkar med två broderier.

Två gamla vänner i begrundan inför de egna verken, t h Staffan Jofjells fotografier, t v Marc Broos installation.

Jörgen P Karlsson har gjort videoverket Channel.

Skulptören Emma Nilsson (tvåa fr v) beskriver sin teknik för Evalena Lübeck samt Monne och Nora Lindström.

Utställarna Thomas Christenson och Bengtgöran Flood i samspråk med konstföreningens Lena Bonnevier och Arvikakonstnären Monica Bergman

Inger Bernhardsson vid sin akrylmålning ”Om vårn”.

Mathilda Welander (i svart) visade stolt sin ”Skog” för närmaste familjen.

Elvira med mamma Marthe Hem begrundar Hilma Nordén Franzons skulptur och målning.

Elvira med mamma Marthe Hem begrundar Hilma Nordén franzons skulptur och målning

Ungdomsstipendiaten Malin Uhlén kom tillsammans med sambon Oscar Waern. I bakgrunden Helene Karlssons linoleumtryck.

Publiksuccé för vårsalongen 2023

Fjolårets månadslånga vårsalong i Museet Kvarnen i Filipstad blev en publiksuccé. 43 verk visades av 21 medlemmar i konstnärsförbundet.

Lokala kulturföreningen Kulörta Lyktor hjälpte oss med värdskapet i den trivsamma lokalen invid den forsande Skillerälven.

Deltagande konstnärer var Birgitta Alm, Kristin Andreassen, Helena Bengtsson, Siw Björkdahl-Jonsson, Christina Brattsand Carlsson, Henric Ernstson, Tova Fransson, Lennart Gybrant, Ellinor Henriksson, Mark van den Heuvel, Erik Hjorth, Margaretha Jansson, Nils Johannesson, Linda Jurmu, Marie Levin, Morten Lid, Maria Oom, Giselle Reijers, Margareta Säfström, Kerstin Wessberg och Anna Örtemo.

Missade du salongen - eller vill återuppleva den - kan du titta här:

Nu laddar vi för 2024 års vårsalong i Sahlströmsgården, Utterbyn (Torsby), med vernissage lördag den 27 april.