152 verk passerade nålsögat

Jurybedömningen är genomförd inför Värmlands Konstförenings öppna höstsalong, som ska visas i Kristinehamns konstmuseum 2/10-21/11.
Att salongen är öppen betyder att den varit möjlig för alla värmlänningar (bosatta eller födda i Värmland) att söka till. Inte mindre än 211 konstutövare har känt sig kallade, och har anmält sammanlagt 404 verk. 152 verk av 107 konstnärer valdes ut av jurykvinnan; efter två avhopp av personliga och praktiska skäl är det 149 som nu ska placeras i Panncentralen.

Varje konstnär har fått anmäla två verk till bedömning. Ur denna mängd av uttryck har valts mycket skulptur, mycket fotografi men självklart huvudsakligen "tavelkonst". Många av de utvalda är professionella konstnärer som ingår i Värmlands konstnärsförbund, närmare bestämt 58 stycken. Men nästan lika många, 47, har valts ut utanför den kretsen. En del av dessa namn känns igen från tidigare öppna höstsalonger, men där finns också flera nya och trevliga bekantskaper.

Här är alla konstnärer som fått verk antagna - ett eller två verk (och notera att några konstnärer samarbetar i duor):
Paulina Ahlgrimm, Huddinge, Jimmie Slice Andersson, V Frölunda, Elsie Asplund, Karlstad, Annica Berglund, Karlstad, Monica Bergman, Arvika, Mats Bergström, Kristinehamn, Christina Brattsand Carlsson, Kristinehamn, Embla Broman, Sundbyberg, Christina Byberg, Kristinehamn, Leif Carlsson, Karlstad, Eva Carlstein, Ängelholm, Jennie Dahlén & Linn Eriksson, Karlstad, Lillemor Edberg, Torsby, Majvor Ekholm, Flen, Janove Ekstedt, Arvika, Helena Elfgren, Stockholm, Monica Eliasson, Hammarö, Annika Eriksdotter, Skoghall, Hampus Eriksson, V Ämtervik, Kenny Falkensvärd, Karlstad, Karin Fast Aronsson, Karlstad, Berit Fradera, Rydebäck, Johan Gaellman, Molkom, Lennart Gybrant, Filipstad, Lizette Gårdh, Karlstad, Clas Hansen, Töcksfors, Carl Johan Hasselrot, Hammarö, Nina Henriet, Storfors, Dan Henriksson, Skoghall, Ellinor Henriksson, Östmark, Erik Hjort, Skoghall, Lynn Hofmann, Kil, Ulf Hollsten, Karlstad, Sinnika Holma, Karlskoga, Lotta Huhta, Brunskog, Dag Hultcrantz, Ö Ämtervik, Anna Ileby, Värnamo, Dakini Ingevaldsson, Klässbol, Margaretha Jansson, Vålberg, Kerstin Jofjell, Hörby, Staffan Jofjell, Ransäter, Nils Johannesson, Filipstad, Sara Johansson, Kristinehamn, Ulf Johnsson, Arvika, Lenah Jäder Sundberg, Ransäter, Cristoffer Karlsson (Dr Crix), Karlstad, Helene Karlsson & Sara Falkstad = Otalt, Arvika, Jörgen P Karlsson, Karlstad, Mattias Karlsson. Karlstad, Olga Karlsson, Kil, Emilia Snövit Kikic, Kristinehamn, Ingalena Klenell, Sunne, Ragnar Klenell, Sunne, Ellen Lagerson, Ö Ämtervik, Marie Levin, Töcksfors, Morten Lid, Säffle, Anna-Karin Liedberg, Göteborg, Carina Lindström, Torsby, Sayran Liniver, Karlstad, Evalena Lübeck, Karlstad, Bengt Löfgren, Göteborg, Jan Löfgren, Forshaga, Ester Magnusson, Karlstad, Marie Malmborg, Karlstad, Maria Melin, Kristinehamn, Liv Midböe, Arvika, Line Monclair, Karlstad, Kristina Mörk, Karlstad, Annika Nielsen, Degerfors, Emma Nilsson, Karlstad, Hilma Nordén, Bandhagen, Björn Nordström, Karlstad, Christer Norrström, Karlskoga, Mona Nylin, Väse, KG Ohlsson, Torsby, Göran Persson, Karlskoga, Helena Persson, Kristinehamn, Ann-Britt Pettersson, Uddeholm, Mounir Rabhi Hallner, Filipstad, Lova Ranung, Karlstad, Ole Rosén, Oslo, Marie Rönnberg, Ö Ämtervik, Annika Saglien, Färgelanda, Bo Sandberg, Granbergsdal, Maud Sandström, Kristinehamn, Michael Sandström, Brunskog, & Ann-Charlott Hedenskog, Edane, Agneta Sofiadotter, Lund, Cecilia Stigevik, Karlstad, Barbro Sträng, Degerfors, Kjell Sundberg, Kristinehamn, Margareta Säfström, Karlstad, Kersti Söderström-Ergon, Täby, David Tedfeldt, Karlstad, Göran Thunfelt, Karlskoga, Joar Torbiörnsson, Höganäs, Kari Ursin, Sunne, Gunnel Vallhagen, Kristinehamn, Karin Welin, Karlstad, Kerstin Wessberg, Karlstad, Johannes Wessmark, Kil, Kerstin Wikeberg Skog, Årjäng, Sverre Wikström, Karlstad.

På onsdag i vernissageveckan läggs också katalogen med deras verk ut för läsning här på sajten.

HÄR ÄR HON SOM GJORT URVALET

Carina FihnVem är jurypersonen? Frågan brukar komma från både konstnärer och besökare. Föreningen anlitar alltid en välkvalificerad jurerare, omväxlande en kvinna och en man, som är verksam utanför Värmland och därmed ser den värmländska konsten med nya fräscha ögon.

Carina Fihn heter årets jurykvinna, är bosatt och verksam i Göteborg med ateljé på Konstepidemin. Utbildad på Hovedskous målarskola samt Fri Konst och Nya media, Konsthögskolan Valand. Hennes arbeten har visats på gallerier, konsthallar och museer både i Sverige och internationellt. Hon har också arbetat med offentliga gestaltningsuppdrag, curerat utställningar och har lång erfarenhet som lärare på konstskolor.

Välkommen som besökare till salongen!

Höstsalongen öppnar klockan 11 lördag 2 oktober, alltså sedan pandemirestriktionerna lyfts. Vi undviker ändå den värsta trängseln genom att avstå från invigningstalen. Festligt ska det i alla fall bli, förstås även med diplomöverlämning till årets stipendiater, som tillsammans disponerar Panncentralens innersta rum.

Något stort gemensam mingel efter stängning arrangerar vi inte, men restaurangen serverar en trevlig italiensk meny till vernissagepris under hela dagen.

Vi planerar inte heller någon gemensam bussresa från Karlstad till vernissagen, men erjuder en medlemsresa från Arvika och Karlstad påföljande helg.

Konstföreningens medlemmar får sitt medlemsbrev med entrékort till museet (för två personer) endera dagen.