152 verk passerade nålsögat

Jurybedömningen är genomförd inför Värmlands Konstförenings öppna höstsalong, som ska visas i Kristinehamns konstmuseum 2/10-21/11.
Att salongen är öppen betyder att den varit möjlig för alla värmlänningar (bosatta eller födda i Värmland) att söka till. Inte mindre än 211 konstutövare har känt sig kallade, och har anmält sammanlagt 404 verk. 152 verk av 107 konstnärer valdes ut av jurykvinnan; efter två avhopp av personliga och praktiska skäl är det 149 som nu ska placeras i Panncentralen.

Varje konstnär har fått anmäla två verk till bedömning. Ur denna mängd av uttryck har valts mycket skulptur, mycket fotografi men självklart huvudsakligen "tavelkonst". Många av de utvalda är professionella konstnärer som ingår i Värmlands konstnärsförbund, närmare bestämt 58 stycken. Men nästan lika många, 47, har valts ut utanför den kretsen. En del av dessa namn känns igen från tidigare öppna höstsalonger, men där finns också flera nya och trevliga bekantskaper.

Här är alla konstnärer som fått verk antagna - ett eller två verk (och notera att några konstnärer samarbetar i duor):
Paulina Ahlgrimm, Huddinge, Jimmie Slice Andersson, V Frölunda, Elsie Asplund, Karlstad, Annica Berglund, Karlstad, Monica Bergman, Arvika, Mats Bergström, Kristinehamn, Christina Brattsand Carlsson, Kristinehamn, Embla Broman, Sundbyberg, Christina Byberg, Kristinehamn, Leif Carlsson, Karlstad, Eva Carlstein, Ängelholm, Jennie Dahlén & Linn Eriksson, Karlstad, Lillemor Edberg, Torsby, Majvor Ekholm, Flen, Janove Ekstedt, Arvika, Helena Elfgren, Stockholm, Monica Eliasson, Hammarö, Annika Eriksdotter, Skoghall, Hampus Eriksson, V Ämtervik, Kenny Falkensvärd, Karlstad, Karin Fast Aronsson, Karlstad, Berit Fradera, Rydebäck, Johan Gaellman, Molkom, Lennart Gybrant, Filipstad, Lizette Gårdh, Karlstad, Clas Hansen, Töcksfors, Carl Johan Hasselrot, Hammarö, Nina Henriet, Storfors, Dan Henriksson, Skoghall, Ellinor Henriksson, Östmark, Erik Hjort, Skoghall, Lynn Hofmann, Kil, Ulf Hollsten, Karlstad, Sinnika Holma, Karlskoga, Lotta Huhta, Brunskog, Dag Hultcrantz, Ö Ämtervik, Anna Ileby, Värnamo, Dakini Ingevaldsson, Klässbol, Margaretha Jansson, Vålberg, Kerstin Jofjell, Hörby, Staffan Jofjell, Ransäter, Nils Johannesson, Filipstad, Sara Johansson, Kristinehamn, Ulf Johnsson, Arvika, Lenah Jäder Sundberg, Ransäter, Cristoffer Karlsson (Dr Crix), Karlstad, Helene Karlsson & Sara Falkstad = Otalt, Arvika, Jörgen P Karlsson, Karlstad, Mattias Karlsson. Karlstad, Olga Karlsson, Kil, Emilia Snövit Kikic, Kristinehamn, Ingalena Klenell, Sunne, Ragnar Klenell, Sunne, Ellen Lagerson, Ö Ämtervik, Marie Levin, Töcksfors, Morten Lid, Säffle, Anna-Karin Liedberg, Göteborg, Carina Lindström, Torsby, Sayran Liniver, Karlstad, Evalena Lübeck, Karlstad, Bengt Löfgren, Göteborg, Jan Löfgren, Forshaga, Ester Magnusson, Karlstad, Marie Malmborg, Karlstad, Maria Melin, Kristinehamn, Liv Midböe, Arvika, Line Monclair, Karlstad, Kristina Mörk, Karlstad, Annika Nielsen, Degerfors, Emma Nilsson, Karlstad, Hilma Nordén, Bandhagen, Björn Nordström, Karlstad, Christer Norrström, Karlskoga, Mona Nylin, Väse, KG Ohlsson, Torsby, Göran Persson, Karlskoga, Helena Persson, Kristinehamn, Ann-Britt Pettersson, Uddeholm, Mounir Rabhi Hallner, Filipstad, Lova Ranung, Karlstad, Ole Rosén, Oslo, Marie Rönnberg, Ö Ämtervik, Annika Saglien, Färgelanda, Bo Sandberg, Granbergsdal, Maud Sandström, Kristinehamn, Michael Sandström, Brunskog, & Ann-Charlott Hedenskog, Edane, Agneta Sofiadotter, Lund, Cecilia Stigevik, Karlstad, Barbro Sträng, Degerfors, Kjell Sundberg, Kristinehamn, Margareta Säfström, Karlstad, Kersti Söderström-Ergon, Täby, David Tedfeldt, Karlstad, Göran Thunfelt, Karlskoga, Joar Torbiörnsson, Höganäs, Kari Ursin, Sunne, Gunnel Vallhagen, Kristinehamn, Karin Welin, Karlstad, Kerstin Wessberg, Karlstad, Johannes Wessmark, Kil, Kerstin Wikeberg Skog, Årjäng, Sverre Wikström, Karlstad.

På onsdag i vernissageveckan läggs också katalogen med deras verk ut för läsning här på sajten.

HÄR ÄR HON SOM GJORT URVALET

Carina FihnVem är jurypersonen? Frågan brukar komma från både konstnärer och besökare. Föreningen anlitar alltid en välkvalificerad jurerare, omväxlande en kvinna och en man, som är verksam utanför Värmland och därmed ser den värmländska konsten med nya fräscha ögon.

Carina Fihn heter årets jurykvinna, är bosatt och verksam i Göteborg med ateljé på Konstepidemin. Utbildad på Hovedskous målarskola samt Fri Konst och Nya media, Konsthögskolan Valand. Hennes arbeten har visats på gallerier, konsthallar och museer både i Sverige och internationellt. Hon har också arbetat med offentliga gestaltningsuppdrag, curerat utställningar och har lång erfarenhet som lärare på konstskolor.

Välkommen som besökare till salongen!

Höstsalongen öppnar klockan 11 lördag 2 oktober, alltså sedan pandemirestriktionerna lyfts. Vi undviker ändå den värsta trängseln genom att avstå från invigningstalen. Festligt ska det i alla fall bli, förstås även med diplomöverlämning till årets stipendiater, som tillsammans disponerar Panncentralens innersta rum.

Något stort gemensam mingel efter stängning arrangerar vi inte, men restaurangen serverar en trevlig italiensk meny till vernissagepris under hela dagen.

Vi planerar inte heller någon gemensam bussresa från Karlstad till vernissagen, men erjuder en medlemsresa från Arvika och Karlstad påföljande helg.

Konstföreningens medlemmar får sitt medlemsbrev med entrékort till museet (för två personer) endera dagen.

Webbsalong våren 2021

Saknade du möjlighet att besöka vårsalongen i Sunne men hade gärna velat se den och kanske till och med köpa en tavla eller skulptur? Här nedan finns verken att titta på och klicka upp till större format, inklusive namn på konstnär och verk (tyvärr saknas bilder av Mattias Karlssons  mycket speciella fotokonst). Nu är salongen nedplockad, men om du vill köpa något av verken kanske vi kan förmedla kontakt med konstnären. I så fall mejlar du helt enkelt Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Priserna på verken hittar du genom att klicka dig vidare till katalogen HÄR

IMG 0575 CopyVårsalongen 2021

Mitt i Värmland och under hela maj arrangerade vi årets vårsalong, i konsthallen i Sundsbergs gård i Sunne och i samarbete med föreningen Sundsbergs Gårds Vänner. 23 konstnärer medverkade, alla mer eller mindre yrkesverksamma medlemmar i Värmlands konstnärförbund.

Medverkande konstnärer:  Elsie Asplund, Karlstad, grafik, Monica Bergman, Arvika, måleri, Unni Brekke, Oslo, skulptur, Christina Bryntesson, Karlstad, grafik, Eva Carlstein, Ängelholm, grafik, Annika Eriksdotter, Skoghall, textil skulptur och fotografi, Elin Eriksson, Karlstad, måleri, Yvonne Frygell, Björneborg, måleri, Johan Gaellman, Molkom, blyerts, Gerd Göran, Hällefors, textilt collage, Jonas Holmström, Karlstad, måleri, Lotta Huhta, Brunskog, måleri, Cristoffer Karlsson (Dr Crix), Karlstad, blandteknik, Helene Karlsson, Arvika, tusch och digitalt tryck, Mattias Karlsson, Karlstad, fotobaserade original, Susanne Lund Pangrazio, Vällingby, måleri, Bo Löfgren, Stockholm, skulptur, Sara Nilsson, Deje, skulptur och måleri, Karolina Nolin, Karlstad, blandteknik, Lorraine Rantala, Kristinehamn, skulptur, Marie Rönnberg, Östra Ämtervik, måleri och teckning, Henrik Westlund, Ransäter, grafik, Katrin Westman, Östra Ämtervik, måleri.

Katalogen ser du HÄR (klicka på ordet).

Medarrangerande  Sundsbergs Gårds Vänner har stått för bemanningen under hela utställningsperioden och även bistått på annat vis. Stort tack till vännerna! Många andra konstvänner har besökt salongen under utställningsperioden. Vi tackar särskilt Region Värmland för inköp av flera verk!

Ungefär sextio konstvänner kom redan på öppningsdagen 1 maj, då också fotona är tagna. Klicka på bilderna för förstoring och för bildtexter.

Webbsalong hösten 2020

Vad var det som visades på Rackstadmuseet under 2020 års höstsalong - den som måste avslutas i förtid? Ni som inte hann dit, eller som avsiktligt höll er borta under pandemin: Här presenteras samtliga juryvalda verk!

Bilderna är de som konstnärerna sände in inför jurybedömningen, vilket betyder att de kan skifta lite i ljus och kvalité. Ni ser dem med en kort bildtext = konstnär och verkets titel. För mer information om teknik och pris måste vi be er titta i KATALOGEN (klicka på ordet så dyker den upp). Skillnaderna i storlek på bildrutorna står inte i relation till storleksskillnaderna mellan själva verken. I några fall visar vi verken med hel passepartout eller ram, i andra fall har vi skurit bort den för att komma närmare motivet.

Ett undantag från vad som sägs i ingressen: Jörgen P Karlssons juryvalda videoverk finns inte med här på webben. Däremot visas hans av föreningen beställda målning till katalogens framsida, som också ställdes ut.

Stipendiaternas verk, som inledde salongen, hittar ni på bild under huvudrubriken Stipendierna.

Nu är även webbsalongen stängd för köp - konstverken har lämnat museet. Det hindrar förstås inte den som intresserar sig för ett osålt verk att kontakta konstnären. Kontaktuppgifter kan finnas på www.varmlandskonstnarsforbund.se (under fliken Medlemmar; sök på förnamn i den alfabetiska förteckningen) eller på konstnärernas egna sajter.

Klicka alltså på bildrutorna för större bild och bildtext!

IMG 0082 Copy

Öppningsdag av höstsalongen. Konstföreningenss ordförande Stefan Norén i samspråk med  utställande keramikern Karin Lööf.

Höstsalongen 2020

Den 12 november blev finaldagen för 2020 års höstsalong, två veckor tidigare än planerat. Det är förstås pandemin och restriktionerna till följd av denna som är orsaken. Vi har ändå haft fyra fina kortveckor, fem helger med gott om besökare och fin försäljning - för inte mindre än 338 600 kronor (inklusive ett verk som sålt via webben efter avslutad fysisk salong)!

123 verk – så mycket fanns att se i Rackstadmuseets östra galleri. Av de 123 verken är 104 utvalda av årets enväldige juryman Göteborgskonstnären Patrik Andiné. 67 konstnärer klarade nålsögat, av 95 som anmält intresse. Samtliga tillhör yrkessammanslutningen Värmlands konstnärsförbund – enbart dess medlemmar var i år inbjudna att lämna in sina ansökningar (till en för första gången helt fotobaserad jurybedömning). Noga räknat hade jurymannen 181 verk att bedöma.

Till detta kommer sammanlagt 17 verk av konstföreningens fyra stipendiater, som själva valt vad de vill visa och gjort det i ett avgränsat utrymme av salongen.

Slutligen har årets omslagskonstnär Jörgen P Karlsson visat sin omslagsmålning samt originalet till det självporträtt som alla konstföreningens medlemmar fått en kopia av. Det är porträttet som inte varit till salu; det ska deponeras i konstföreningens porträttsamling i Värmlands Museum i Karlstad.

Katalogen hittar du i pdf-form HÄR.

Här nedan kan du också se mycket, om än inte allt, av det som visats - det mesta fotograferat före insläppet av besökare. Klicka på rutorna för förstoring och bildtext!

Stipendiaterna och deras verk hittar du under fliken Stipendierna här på sajten.