Dags att söka årets stipendier

Nu tar vi emot ansökningarna om 2022 års ungdomsstipendium och resestipendium. Du som kan komma i fråga måste vara medlem i såväl Värmlands Konstförening som Värmlands Konstnärsförbund. Båda stipendierna är på 10 000 kronor.

Ungdomsstipendiet skall användas till konstnärlig vidareutbildning eller projekt. Ung är man, enligt statuterna, till och med det år då man fyller 35. Resestipendiet ska förstås användas till en resa, som på ett eller annat sätt har med den konstnärliga verksamheten att göra. Konstföreningens styrelse bedömer ansökningarna och utser stipendiaterna vid sitt styrelsemöte den 8 mars, varefter stipendiepengarna betalas ut.

Stipendiaterna hyllas sedan - om möjligt - vid föreningens årsmöte den 16 mars, alternativt vid invigningen av årets höstsalong i Karlstad, där stipendiaterna har ett givet utrymme.

Ansökningar om stipendierna görs antingen per mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller med papperspost till Värmlands Konstförening, c/o Lena Bonnevier, Muskotvägen 8, 653 51 Karlstad. Berätta vad du vill använda ett eventuellt stipendium till och bifoga ditt cv. Senast 1 mars ska ansökan finnas på plats.

Här är 2021 års stipendiater

Grattis säger vi idag till konstföreningens fyra stipendiater! Annie Lindgren och Jonas Holmström får ta emot det prestigefyllda Thor Fagerkvist-stipendiet - 25 000 kronor var. Erika Broman får Åke Lekmans resestipendium och Katrin Westman Pingels ungdomsstipendium, bådadera 10 000 kronor. Detta är motiveringarna:

Annie Lindgren

Som konstnär tillhör du de som rör dig vant mellan konst och konsthantverk, där båda sfärerna befruktar varandra. Många känner din brukskonst genom olika konsthantverksbutiker.
I din konst pendlar du i ett budskap från drastisk humor till stort allvar. Det skulpturala uttrycket är mycket personligt med ett tydligt varumärke. I våra höstsalonger och många andra utställningar har du känts igen på dina hyllningar till det kvinnliga: kropp och hållning. Än oftare återkommande är dina vanitasmotiv, skrämmande vackra.
Nu råkar vi veta att du vill arbeta än mer med den kroppsliga förgängligheten, ”undersöka det som skaver mellan det fina och det fula”, som du uttryckt det. Det låter väldigt lindgrenskt!
I ditt bagage har du en master i keramisk konst, Bergen, 2004, och är numera åter i din hembygd som lärare på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng. Du bor däremot mitt i ett inspirerande konstnärscentrum, Not Quite i Fengersfors. Samtidigt som du har ett längre medlemskap i Värmlands konstnärsförbund är du ny medlem i Dalslands konstnärsförbund.
Ditt konstnärskap gör dig till en värdig mottagare av Thor Fagerkvist-stipendiet. Det är en glädje för Värmlands Konstförening att få överlämna detta till just dig.

Jonas Holmström

En belöning för lång och trogen tjänst – ja, det skulle vi kunna ge dig. Inte bara för att du varit verksam som konstnär i drygt 30 år, utan också för vad du betytt för konstlivet i Värmland under tiden. Du var motor bakom Fria Kulturcentrum, kollektivet i ett rivningshus i Karlstad under hela 1990-talet, plantskola för ett gäng ännu aktiva konstnärer. På samma vis drog du igång det som blev Konstnärernas kollektivverkstad, KKV, och fungerade som dess första föreståndare.
Din egen karriär har under dessa 30 år gått i vågor, från måleri till film till måleri. Under 00-talet skapade du, tillsammans med en annan Jonas, ett par korta och en långfilm, internationellt festivalvisade och prisade.
Men vi prisar dig förstås för ditt bildskapande, där du med konsekvens låtit färgen spela huvudrollen och formen följa efter, intuitivt och spontant. Du är därmed en fin värmländsk företrädare för det informella måleriet. ”Även om målningarna kanske liknar landskap så behöver de inte ses som det”, som du själv brukar förklara dig.
Att du antagits till Liljevalchs vårsalong i år igen – efter tre lika framgångsrika försök i början av -90-talet – bekräftar bara din hållbarhet. Du är en värdig mottagare av Thor Fagerkvist-stipendiet!

Erika Broman

Du är bildläraren som själv helst ritar och målar med nål och tråd – men faktiskt sen gammalt också har en fot i leran!
Under några år har du intresserat dig för det samiska, en kultur som gör sig alltmer synlig. Du är engagerad i natur och miljö och visar det i dina bildbroderier. Det syntes också i fjolårets installation Skogens väv, utförd av pinnar, gräs och mossa för Konstfrämjandets projekt Biologisk mångfald och i samarbete med din dotter.
Du säger dig redan inspirerad av de norrländska textilkonstnärerna Britta Marakatt Labba och Linda Lasson. Nu vill du närmare utforska både den norrländska naturen och den textila traditionen i bildkonst och hantverk. Genom besök i konsthallar och museer, hos konstnärer och i konsthantverksaffärer hoppas du få en större insyn i ett bildspråk som vi inte har här i Värmland.
Vi känner dig som en flitig deltagare i våra höstsalonger, där dina fina små och ibland kluriga bilder framträder så väl bland allt stort och färgstarkt. Vi är glada över att kunna stötta både den textila konsten och en resedröm som ligger rätt i denna tid av inhemskt utforskande, genom att ge dig Åke Lekmans resestipendium.

Katrin Westman

Efter avslutad utbildning vid Umeå Konsthögskola 2015 har du fått mycket uppmärksamhet, haft prestigefyllda utställningar och tillerkänts fina stipendier. Du har samtidigt valt att återvända till din uppväxtmiljö i Östra Ämtervik, för att här i lugn och ro ägna dig åt ditt måleri.
Dina nonfigurativa målningar brukar vara djärva, utmanande och i mycket stora format. Ibland får de rentav skulptural form, när duken tillåts röra sig ut i rummet. Som betraktare dras man in i ditt suggestiva formspråk, där oljefärgerna växlar från tunna skira skikt till det barockt svulstiga. Penslar, palettknivar, trasor och skrapor är dina redskap.
Nu har du tillfälligt gått ner ordentligt i skala, i ett projekt där du ”gräver där du står”. Du utgår från mammas och mormors gamla fotoalbum, du triggas av de ålderdomliga bilderna och försöker översätta dem till ditt eget abstrakta språk – för att på så vis utveckla ditt måleri i det figurativa och tecknande fältet.
Din tanke är också att utvidga dina tekniker med en fördjupning i grafik, eventuellt genom en enskild kurs för en speciell grafiker.
Vi följer med spänning din utveckling och understödjer den alltså med Pingels ungdomsstipendium.

OM STIPENDIERNA

THOR FAGERKVIST-STIPENDIET

Konstföreningens största och mest prestigefyllda stipendium är Thor Fagerkvists konstnärsstipendium. Den 2 augusti 1965 informerades Värmlands Konstförening om syskonen Fagerkvists testamente, som hade skrivits redan 21 augusti 1948. Thor, Frida och Hilda Fagerkvist testamenterade all sin egendom, såväl fast som lös, till Värmlands Konstförening. Thor Fagerkvist hade dött 1960 och hans syster Frida några år senare.

Ur testamentet: "Konstföreningen skall förvalta egendomen som stipendiefond och låta någon Värmlandskonstnär bo och arbeta på fastigheten Godmansro, Dammhyttan".

Fastigheten såldes senare och donationen omvandlades till ren stipendieverksamhet i form av pengar. Den förste som fick ta emot stipendiet 1984 var konstnären Ingemar Lööf, Kristinehamn.

Stipendiesumman är nu på 50 000 kronor och delas på två konstnärer.

Detta stipendium går inte att söka. Stipendiaterna utses av föreningens styrelse bland medlemmarna i Värmlands Konstnärsförbund.

Den konstnärliga kvarlåtenskapen efter Thor Fagerkvist har överlåtits på Värmlands Museum.

ÅKE LEKMANS RESESTIPENDIUM

Ursprungligen började resestipendiet att delas ut 1949. Den förste att ta emot 1 000 kronor var Simon Sörman. Beloppet togs på den tiden ur medlemskassan.

Åke Lekman var intendent i Värmlands Konstförening under åren 1969-1989. I samband med hans bortgång gjordes en insamling vars behållning  tillfördes resestipendiet och en fond bildades. Till hans minne fick fonden namnet Åke Lekmans resestipendium.

Stipendiesumman har höjts efter hand. Nu är den 10 000 kronor. Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som samtidigt är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

PINGELS UNGDOMSSTIPENDIUM

Ungdomsstipendiet instiftades 1976 och skall användas till konstnärlig vidareutbildning eller projekt. Det första stipendiet uppgick till 1 000 kronor.

Efter en donation av Gunnar och Signild Pingel 1981 bildades en fond som underlag för ungdomsstipendiet. Enligt familjens testamente från 1959 tillfördes fonden ytterligare kapital under 1997. Stipendiebeloppet har med åren kunnat höjas till 10 000 kronor.

Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som också är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

SENARE ÅRS STIPENDIATER

Läs här vilka stipendiaterna varit sedan 1991:

Thor Fagerkvist-stipendiet

• Olle Zetterqvist/Eddie Westerberg/Lola Westerberg