Häng med på höstsalongen 2021 i närbild!

Hade du inte möjlighet att besöka höstsalongen i Kristinehamns konstmuseum? Eller vill du helt enkelt se de utställda verken igen?

Här nedanför visar vi foton av alla juryvalda verk i salongen, sånär som på de tre videoverken. Fotona är de som  konstnärerna sände in inför jurybedömningen; de är alltså inte tagna i museet. Klicka på dem för större format och bildtext. Pris och teknik/medium hittar du i katalogen, genom att klicka HÄR.

IMG 1142 Copy

Välkomna till en fullmatad höstsalong!

Nu är den öppen, höstalongen i Kristinehamns konstmuseum. Vernissagen den 2 oktober blev precis sådan som vi vill ha den: många besökare (runt 350), fina möten, god försäljning (110 000 kronor). Sju hela veckor pågår den.

I Panncentralens två stora salar trängs 149 verk, utvalda av inbjudna jurykvinnan Carina Fihn bland drygt 400 anmälda. De 105 konstnärerna i katalogen är såväl gamla bekanta som nya glada överraskningar; 58 är medlemmar i yrkesförbundet Värmlands konstnärsförbund, 47 är det inte.

Årets salong innehåller ovanligt mycket skulptur, hela 23 verk, små och stora. Den tyngsta av dem väger 600 kilo, inklusive sin fasta sockel! Av måleriet dominerar akrylen, 21 verk. 15 målningar är i olja, 13 i blandteknik, 9 i akvarell. Vidare syns en del fotografier eller fotobaserade verk, 14 stycken. Tre videoverk visas på skärm, från 1 minut och 27 sekunder till 16 minuter långa.

Den yngsta medverkande är 19 år, den äldsta 85. Och kvinnodominansen fortsätter - av de 105 är 67 kvinnor, 38 män. Den geografiska spridningen är stor – av de värmländska kommunerna är det enbart Grums som inte är representerad. 16 medverkande hör hemma utanför Värmland, men har förstås rötterna här.

I Panncentralens minsta rum samsas årets fyra stipendiater med verk de själva valt att visa, en finfin blandning av olja och akryl, broderi och skulptur. De hyllades för övrigt med diplom och minnesgåvor (i stället för blommor) under öppningsdagen.

Vilka som visar vad framgår förstås i katalogen, som man får i handen i museet (och ska ta med hem), men som även kan läsas HÄR.

Klicka på småbilderna här nedanför för förstoringar och bildtexter!

Webbsalong våren 2021

Vill du tänka tillbaka på vårsalongen i Sunne? Här nedan finns verken att titta på och klicka upp till större format, inklusive namn på konstnär och verk (tyvärr saknas bilder av Mattias Karlssons  mycket speciella fotokonst).

IMG 0575 CopyVårsalongen 2021

Mitt i Värmland och under hela maj arrangerade vi årets vårsalong, i konsthallen i Sundsbergs gård i Sunne och i samarbete med föreningen Sundsbergs Gårds Vänner. 23 konstnärer medverkade, alla mer eller mindre yrkesverksamma medlemmar i Värmlands konstnärförbund.

Medverkande konstnärer:  Elsie Asplund, Karlstad, grafik, Monica Bergman, Arvika, måleri, Unni Brekke, Oslo, skulptur, Christina Bryntesson, Karlstad, grafik, Eva Carlstein, Ängelholm, grafik, Annika Eriksdotter, Skoghall, textil skulptur och fotografi, Elin Eriksson, Karlstad, måleri, Yvonne Frygell, Björneborg, måleri, Johan Gaellman, Molkom, blyerts, Gerd Göran, Hällefors, textilt collage, Jonas Holmström, Karlstad, måleri, Lotta Huhta, Brunskog, måleri, Cristoffer Karlsson (Dr Crix), Karlstad, blandteknik, Helene Karlsson, Arvika, tusch och digitalt tryck, Mattias Karlsson, Karlstad, fotobaserade original, Susanne Lund Pangrazio, Vällingby, måleri, Bo Löfgren, Stockholm, skulptur, Sara Nilsson, Deje, skulptur och måleri, Karolina Nolin, Karlstad, blandteknik, Lorraine Rantala, Kristinehamn, skulptur, Marie Rönnberg, Östra Ämtervik, måleri och teckning, Henrik Westlund, Ransäter, grafik, Katrin Westman, Östra Ämtervik, måleri.

Katalogen ser du HÄR (klicka på ordet).

Medarrangerande  Sundsbergs Gårds Vänner har stått för bemanningen under hela utställningsperioden och även bistått på annat vis. Stort tack till vännerna! Många andra konstvänner har besökt salongen under utställningsperioden. Vi tackar särskilt Region Värmland för inköp av flera verk!

Ungefär sextio konstvänner kom redan på öppningsdagen 1 maj, då också fotona är tagna. Klicka på bilderna för förstoring och för bildtexter.

Webbsalong hösten 2020

Vad var det som visades på Rackstadmuseet under 2020 års höstsalong - den som måste avslutas i förtid? Ni som inte hann dit, eller som avsiktligt höll er borta under pandemin: Här presenteras samtliga juryvalda verk!

Bilderna är de som konstnärerna sände in inför jurybedömningen, vilket betyder att de kan skifta lite i ljus och kvalité. Ni ser dem med en kort bildtext = konstnär och verkets titel. För mer information om teknik och pris måste vi be er titta i KATALOGEN (klicka på ordet så dyker den upp). Skillnaderna i storlek på bildrutorna står inte i relation till storleksskillnaderna mellan själva verken. I några fall visar vi verken med hel passepartout eller ram, i andra fall har vi skurit bort den för att komma närmare motivet.

Ett undantag från vad som sägs i ingressen: Jörgen P Karlssons juryvalda videoverk finns inte med här på webben. Däremot visas hans av föreningen beställda målning till katalogens framsida, som också ställdes ut.

Stipendiaternas verk, som inledde salongen, hittar ni på bild under huvudrubriken Stipendierna.

Nu är även webbsalongen stängd för köp - konstverken har lämnat museet. Det hindrar förstås inte den som intresserar sig för ett osålt verk att kontakta konstnären. Kontaktuppgifter kan finnas på www.varmlandskonstnarsforbund.se (under fliken Medlemmar; sök på förnamn i den alfabetiska förteckningen) eller på konstnärernas egna sajter.

Klicka alltså på bildrutorna för större bild och bildtext!