Dags att tänka på hösten och salongen!

Se hit, alla konstutövare som bor i Värmland eller har rötterna här! Nu har ni resten av sommaren på er att måla, skulptera, trycka, fotografera, fribrodera ... de tre verk som kan ge er en plats i Värmlands Konstförenings höstsalong. Eller för den delen att leta bland sådant ni gjort och gillat under de senaste två åren.

Vår 83:e salong är med andra ord en så kallad öppen salong, dit alla som känner sig kallade är välkomna att anmäla verk för jurybedömning. Eller rättare sagt bedömning av en enväldig juryperson: en kvalificerad konstnär/konstlärare/konstkurator, som inte tidigare är bekant med det värmländska konstlivet. (Andra år kan höstsalongen vara förbehållen medlemmar i yrkessammanslutningen Värmlands Konstnärsförbund.)

På grund av Värmlands Museums ombyggnad kan vi inte arrangera salongen där i år - annars var det ju länsmuseet som stod på tur. I stället välkomnar Kristinehamns konstmuseum oss dit för andra året i rad. Den här gången dock till huvudbyggnaden Panncentralen, i stället för annexet Kvadraten där höstsalongen hängdes i fjol.

Salongen hålls också senare än vanligt: från 13 oktober till 11 november. Med gratis entré hela perioden - Kristinehamns konstmuseums principbeslut - vågar vi ändå hoppas på många besökare.

Men mycket ska förberedas innan dess. Redan 27 augusti måste anmälningarna därför finnas oss tillhanda.

För första gången provar vi möjligheten att anmäla sig digitalt i stället för med papperspost. Den blanketten får ni upp genom att klicka HÄR. Ni laddar ner den, alltså sparar den någonstans på datorn, fyller i den (i de blå fälten), sparar på nytt (glöm inte det!) och sänder den sedan till oss som bilaga i ett mejl. Mejlet ska adresseras till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. I mejlet har ni förstås möjlighet till frågor eller förtydliganden. Den som inte bor i Värmland och inte är medlem i Värmlands Konstnärsförbund behöver också berätta om sin anknytning till landskapet.

Om ni av någon anledning vill skicka blanketten med vanlig papperspost (ni kanske vill bifoga någonting av fysiskt slag) kan ni förstås fylla i den "maskinellt" och sen skriva ut den.

För er som hellre vill fylla i en blankett för hand, liksom tidigare, finns också en helt traditionell blankett för utskrift HÄR (densamma som medlemmarna i konstnärsförbundet får per post).

De anmälda verken ska sen - på vanligt vis - lämnas in i Kristinehamn 7 eller 8 september. (Byten av verk efter anmälningstidens slut godkänns inte.)

Anvisningar kring detta och allt annat ni behöver veta om salongen hittar ni här i vår INBJUDAN.

Vi ser med nyfikenhet och spänning fram emot era anmälningar!