Här är 2017 års stipendiater

Tor Cederman, Margaretha Jansson, Julia Olofsson och Kristin Andreassen. Så heter 2017 års stipendiater, avslöjade och prisade vid konstföreningens årsmöte 22 mars. De två förstnämnda delar på Thor Fagerkvist-stipendiet, Julia hade sökt ungdomsstipendiet och Kristin  resestipendiet. Här nedan ser du motiveringarna till styrelsens val av just dem.

Margaretha Jansson, Thor Fagerkvists stipendium 2017

Du är en tekniskt mångsidig konstnär som gärna går emellan olika tekniker som blyerts, tempera, olja, akvarell, bronser. Det är inte precis landskapsmåleri som är i fokus utan du är en skicklig återgivare av människan i hennes rörelse.
Som snabbt tecknade bilder fångade du för länge sedan vårdpersonal i arbete på uppdrag för Arbetets museum och trots knappheten i tid så lyckades du ge var person ett så tydligt porträtt så att de avtecknade förtjust kände igen sig och sina arbetskamrater.
På stora papper har du gjort akvareller av munkar i rituell dans med varje linje reducerad till ett minimum. Även i tempera/olja har du fångat människors rörelse på ett mjukt rytmiskt vis. Dina små bronsskulpturer är närmast aforistiskt hållna.
Margaretha, för denna din mångsidighet och skicklighet som konstnär vill Värmlands konstförening ge dig ett Thor Fagerkvist-stipendium.

Tor Cederman, Thor Fagerkvists stipendium 2017

Tor, du hann knappt bli vuxen innan du lämnade Karlstad för Stockholm, men har ändå under de 33 år som gått sen dess hållit fast vid ditt värmländska ursprung. Det var ju i Värmland din mormor var statarflicka, och som sådan tog vara på det vardagliga och slitna för att göra tillvaron vackrare: gamla strumpor blev till exempel mattrasor.
Henne och hennes medsystrar hyllar du återkommande, när du bygger dina konstverk. Du dammsuger second hand-butiker på virkade grytlappar och små prydnadsdukar, som i sina nya liv får pryda väggcollage, kuddar, askar – för att inte tala om julgranen som 2015 dominerade din separatutställning hos de nordiska ambassaderna i Berlin. Samtidigt skannar du marknaden efter ”lurv”, din benämning på sånt som glittrar och glänser lite bortom det vi vanligtvis kallar god smak, och som dina verk inte heller klarar sig utan.
Du är förstås långt ifrån bara konstnär. Av de stora museerna i Stockholm är du flitigt anlitad som utställningsformgivare, och har även haft några värmländska sådana uppdrag. Desto oftare har de värmländska teatersällskapen anlitat dig som scenograf och kostymör.
Men det är för dina mångåriga inpass i det värmländska konstlivet, med kombinationen glamour och vardag, humor och värme, som vi tilldelar dig vårt stora konstnärsstipendium!

Kristin Andreassen, 2017 års resestipendiat

Din meritlista är lång och din flit omvittnad, nu senast fick vi ta del av dina skulpturala former på Galleri Bergman. Där antydde du att du söker dig till nya uttryck och då är en studieresa med givet mål ett bra stöd på vägen. Din metafor ”kreativ utandning och inandning” om mellanrummet där du som konstnär kan befinna dig i väntan på något nytt är talande.
Hela Prag med sin jugendprakt och vackra stadsrum, vattnet, broarna kan ge besökaren ny kraft. Museerna visar också centraleuropeiska konstuttryck, men de världsomspännande konstformerna från andra världsdelar finns där sida vid sida. Du har redan spanat på nätet för att förberedd kunna utnyttja en studieresa.
Med glädje stödjer Värmlands Konstförening din ”kreativa inandning” med ett stipendium ur Åke Lekmans fond.

Julia Olofsson, 2017 års ungdomsstipendiat

”I Värmland finns en stark berättartradition. Den tar avstamp inifrån de djupa, mytomspunna skogarna och från viljan att engagera och påverka andra genom att föra dessa historier vidare.” Så inleder du din ansökan om ungdomsstipendiet.
Och nog syns det att du vill berätta med dina teckningar, en inte så ofta sedd teknik. Med tunt stift lägger du streck till streck på grovt papper eller ännu hellre trä, som adderar en gammaldags sepiaton till de sagolika – för att inte säga spöklika – bilderna. Du tycker om spökstäder, säger du, vill återskapa ”dessa kollapsade fenomen” och befolkar dem ibland med skuggvarelser som vi kanske inte skulle vilja möta i verkliga livet …
Men i konstsalongerna har publiken mött och fascinerats av dem allt oftare, sen du 2010 slutade din konstutbildning i Göteborg, där du blivit kvar sen dess. Just i år blir det flera sådana värmländska besök.
Med hjälp av Pingels ungdomsstipendium vill du utveckla ditt konstnärliga arbete såsom deltagare i kulturprojektet Tomma rum under sommaren. Vi ser fram emot resultatet när hösten kommer!

Ungdomsstipendiaten Julia Olofsson med diplom och present (i paketet döljer sig ett av Gunilla Kihlgrens glasäpplen). Vid hennes sida föreningens ordförande Stefan Norén, i bakgrunden sekreteraren Gudrun Andersson.

OM STIPENDIERNA

THOR FAGERKVIST-STIPENDIET

Konstföreningens största och mest prestigefyllda stipendium är Thor Fagerkvists konstnärsstipendium. Den 2 augusti 1965 informerades Värmlands Konstförening om syskonen Fagerkvists testamente, som hade skrivits redan 21 augusti 1948. Thor, Frida och Hilda Fagerkvist testamenterade all sin egendom, såväl fast som lös, till Värmlands Konstförening. Thor Fagerkvist hade dött 1960 och hans syster Frida några år senare.

Ur testamentet: "Konstföreningen skall förvalta egendomen som stipendiefond och låta någon Värmlandskonstnär bo och arbeta på fastigheten Godmansro, Dammhyttan".

Fastigheten såldes senare och donationen omvandlades till ren stipendieverksamhet i form av pengar. Den förste som fick ta emot stipendiet 1984 var konstnären Ingemar Lööf, Kristinehamn.

Stipendiesumman är nu på 30 000 kronor och delas ofta på två konstnärer.

Detta stipendium går inte att söka. Stipendiaterna utses av föreningens styrelse bland medlemmarna i Värmlands Konstnärsförbund.

Den konstnärliga kvarlåtenskapen efter Thor Fagerkvist har överlåtits på Värmlands Museum.

ÅKE LEKMANS RESESTIPENDIUM

Ursprungligen började resestipendiet att delas ut 1949. Den förste att ta emot 1 000 kronor var Simon Sörman. Beloppet togs på den tiden ur medlemskassan.

Åke Lekman var intendent i Värmlands Konstförening under åren 1969-1989. I samband med hans bortgång gjordes en insamling vars behållning  tillfördes resestipendiet och en fond bildades. Till hans minne fick fonden namnet Åke Lekmans resestipendium.

Stipendiesumman har höjts efter hand. Nu är den 10 000 kronor. Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som samtidigt är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

PINGELS UNGDOMSSTIPENDIUM

Ungdomsstipendiet instiftades 1976 och skall användas till konstnärlig vidareutbildning eller projekt. Det första stipendiet uppgick till 1 000 kronor.

Efter en donation av Gunnar och Signild Pingel 1981 bildades en fond som underlag för ungdomsstipendiet. Enligt familjens testamente från 1959 tillfördes fonden ytterligare kapital under 1997. Stipendiebeloppet har med åren kunnat höjas till 10 000 kronor.

Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som också är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

SENARE ÅRS STIPENDIATER

Läs här vilka stipendiaterna varit sedan 1991:

Thor Fagerkvist-stipendiet

• Olle Zetterqvist/Eddie Westerberg/Lola Westerberg