Mother Tongue

Värmlands konstförening samarbetar med Konstfrämjandet Värmland, Sveriges konstföreningar och Kolonin i Arvika om utställningen Mother Tongue - A visual journey inside heritage, gender politics and war.

Den visas hos Kolonin, Kyrkogatan 42 i Arvika, 16-30 september.

Utställningen är en del i projektet Demokratins gränser. (Läs mer om det här nedanför!)

De sju videokonstnärena i utställningen, Nezaket Ekici, CANAN, Çağdaş Kahriman, Savas Boyraz, Işıl Eğrikavuk, Pınar Öğrenci och Selda Asal, har alla varit viktiga aktörer för att sätta Turkiet på kartan som en av världens mest pulserande platser för samtidskonst idag.

Konstnärerna inspireras av dagens politiska situation i Turkiet, där yttrandefrihet och kvinnors rättigheter är under prövning. De använder olika format, tekniker och koncept och belyser olika teman, men har två saker gemensamt. Den ena är tron på att konst kan vara en katalysator för förändring och det andra viljan att berätta om kvinnliga erfarenheter, när det gäller krig och konflikter såväl som traditioner, identitet och historia.

Den turkiska brytningen mellan ett konservativt auktoritärt och traditionellt samhälle på den ena sidan och ett modernt stadsliv med långa akademiska och konstnärliga traditioner på den andra, slutar aldrig att fascinera. Denna konfrontation gör också konstnärena till aktivister, med viktiga historier att berätta.

Utställningen är producerad av TrAP och Stiftelsen 3,14, i samarbete med Interkultur, Buskerud Kunstsenter och Norske Kunstforeninger, och stöttas ekonomiskt av Kulturrådet och Fritt Ord. Malin Barth och Brynjar Bjerkem har kuraterat den. Sveriges Konstföreningar ansvarar för utställningsturnén.